17-10-2009

5 Oktober


Na een lekkere nacht hebben wij genoten van een heerlijk ontbijt op Lyngrove: verse fruitsalade met exotische vruchten, alles wat wij wilden.
Om 9.00 uur werd de huurauto op Lyngrove afgeleverd: een Toyota Auris met automaat en GPS. Wij zijn dan naar Stellenbosch vertrokken. Links rijden was even wennen maar dankzij de automaat viel het erg mee. De kruisingen en de rotonden zijn even aandacht geven, maar in het algemeen was het prima.
In Stellenbosch moesten wij geld pinnen. Auto geparkeerd en meteen kwam een parkeerwachter in uniform om geld te innen. Geen contant op zak dus uitgelegd dat ik ging pinnen en Marian achtergelaten als onderpand.


Pinnen lukte niet. Na 2 keer ben ik de bank binnen gegaan om aan het loket geld te vragen. Overal zwarte mensen die op je letten wat niet echt als veilig voelt. Achteraf heb ik begrepen waarom het pinnen niet lukte, ik wilde te veel in een keer opnemen. De pinautomaten zijn gevuld met briefjes van 50 en 100 rand (4,5 en 9 euro's) en geven maximum 2.000 rand in een keer, schijnbaar al een groot bedrag voor Zuid Afrika.
Eindelijk na paspoort controle en 25 minuten wachten krijg ik mijn gevraagde 8.000 rand (in briefjes van 100 rand wat een heel pakket was). Netjes in een plastic mapje door de bank employé gezet om geen aandacht te trekken.
Marian vrij gemaakt door een fooi te geven aan de parkeer wachter, zijn wij naar het kantoor van Baarsma Zuid Afrika gegaan.
Kennis gemaakt met de hele ploeg en deel gemaakt aan de afsluiting van de weeklijkse vergadering van BSA. Wij werden zeer hartelijk ontvangen.
Onze plannig besproken en aangepast, want al ruim een maand was ik met Yvette bezig om de belangrijke bezienswaardigheden te selecteren en te bespreken.

Gezien het feit dat een tentoonstelling van de winnende prijs van de Chelsea Flower Show werd nagebouwd in Kirstenbosch (bij Kaapstad) hebben wij besloten om de middag daar na toe te gaan. Dus daar na toe gereden en meteen wat gegeten: Strelizia salade voor Marian en Prawns in Thais saus voor mij met een heerlijke fles Dolhof Cape rosé. Prachtig park met veel protea's, ericacea's enz... Ook nog een tentoonstelling van Clivia's. Foto's zijn te zien in de foto afdeling.

Onderweg zijn wij langs de Khayelitsha Township, de grootste township in de Western Cape met 1.2 miljoen inwoners. Wij hebben ook gezien dat 'nette' huizen zijn gebouwd en aan deze mensen gegeven maar de achterkant van deze huizen zijn ook met township materiaal aangebouwd. Wat ons is opgevallen is dat elk 'dorp' ook zijn township heeft. Dus ze zijn niet bij de grote steden geconcentreerd maar ze zijn aan de rand van elke stad. Een groot probleem voor dit land.
Terug naar Lyngrove na een bezoek aan kirstenbosch. Wij hebben 's avonds in het dichtbij gelegen restaurant '96 winery road' gegeten, voor meer info: http://www.96wineryroad.co.za/index.htm.
Marian hadTarte tatin van mushrooms en ik had snoek, prawns & mossels met zoete aardappel somosas(beignets) Marian vond het erg lekker. Ik vond de vis en de gambas te droog. De beignets waren erg lekker. 'Thuis' nog een afzakkertje genomen en weer lekker slapen.

Geen opmerkingen: